”VIDEO VIRAL”- CUCI CAWAN GUNA BERUS TANDAS DAN LAP LANTAI GUNA TUALA, TIGA HOTEL MEWAH DIARAH MEMBAYAR DENDA..

Sharing is caring!

Tiga buah hotel terkemuka di China didapati gagal menjaga kebersihan asas apabila perbuatan petugas-petugas kebersihan mereka membasuh pinggan mangkuk dan cawan menggunakan berus tandas berjaya dirakam.

Pemerhati dari majlis perbandaran bagi hal kebersihan, pelancongan, makanan dan keselamatan ubat Harbin, Heilongjian memberitahu bahawa pegawai penyiasat telah mengesahkan bahawa rakaman yang disiarkan oleh Pear Video pada Selasa adalah asli dan hotel-hotel berkenaan telah pun diberi amaran agar tidak mengulangi kesalahan tersebut.

Loading...

Media tempatan, Beijing Youth Daily melaporkan bahawa petugas kebersihan ketiga-tiga hotel tersebut (Sheraton, Shangri-La dan Kempinski) juga turut melanggar peraturan standard proses-proses pembersihan bilik-bilik tetamu.

Petugas-petugas kebersihan di Shangri-La dan Kempinski tersebut didapati mencuci cawan yang diletakkan di dalam bilik hotel menggunakan berus tandas selain turut menggunakan tuala yang disediakan untuk tetamu untuk membersihkan lantai bilik hotel.

Manakala seorang petugas kebersihan di Hotel Sheraton didapati menggunakan berus yang tandas yang sama untuk singki dan mangkuk tandas.
Dalam pada itu, laporan yang sama juga turut menyebut bahawa petugas-petugas kebersihan di ketiga-tiga buah hotel tersebut ada membuat aduan mengenai beban kerja mereka.

Rakaman perbuatan tidak bertanggungjawab petugas kebersihan tersebut diambil menggunakan kamera tersembunyi oleh wartawan Pear Video yang bekerja di hotel-hotel tersebut sebagai pelatih.

Harga bilik di ketiga-tiga hotel mewah  adalah bermula dari 700 hingga 2,700 Yuan ( RM 435 hingga RM 1,679 ) semalam.

Setelah pemeriksaan bersama dijalankan, pihak berkuasa tempatan telah mengesahkan kesahihan laporan tersebut dan mengarahkan pengurusan hotel terlibat untuk menangani masalah tersebut.

Loading...

Laporan yang sama juga mendakwa bahawa ketiga-tiga hotel mewah tersebut turut diarahkan membayar denda, bagaimanapun jumlah denda tidak dinyatakan.

Sementara itu, pihak pengurusan Hotel Kempinski melalui media sosial rasmi mereka telah menyatakan kekesalan mengenai insiden tersebut selain memberitahu bahawa langka-langkah sepatutnya akan di ambil bagi menghalang peristiwa yang sama berulang.

Manakala pihak pengurusan Hotel Shangri-La pula mengesahkan mereka sedang menjalankan siasatan dalaman berhubung perkara tersebut.

”Jika rakaman video tersebut terbukti benar, ia adalah satu pencabulan serius terhadap piawaian kebersihan kami dan ia tidak boleh diterima,” dalam kenyataan yang sama selain turut memberitahu bahawa mereka kini akan memantau aktiviti pekerja dan latihan mereka.

”Dalam masa yang sama, kami akan menjalin kerjasama bersama kerajaan tempatan untuk memastikan semua langkah penjagaan kebersihan yang betul dapat dilaksanakan,” kata kenyataan itu lagi.

Hotel Sheraton sehinggi kini masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan.

Sumber : South China Morning Post

VIRAL -SAYANGNYA MUKA C@NTIK TAPI SUDAH DIBUK@ ‘SEMUANYA’ BAGI 0RANG LIHAT.

Sedih betul melihat perangai anak muda sekarang ni, sia-sia jer mak bapak dorang didik supaya jadi insan berguna. Tak cukup dengan tu, dihantar pulak ke sekolah untuk menambahkan pengetahuan.

Tapi anak-anak ke ‘laut’ juga akhirnya! Anak perempuan yang baru nak meningkat dewasa pulak, perasan dah besar sangat dan pandai jaga diri, tapi bila besar dah pandai nak tunjuk semuanya pada orang ramai.

Pasal maruah tu tak payah cakap lah yer, maruah bukan benda penting nak dijaga lagi. Macam minah sorang ni, bangganya dia muat video dirinya untuk tatapan umum.

Alahaai dik! Macam mana lah perasaan mak bapak dia kalau melihat video tu yer??

Sedih dan kecewa sangat dorang, mak bapak mana lah suka melihat anak dorang hanyut macamtu,

betul tak?? Hurmm.. Tapi itu lah, anak-anak yang berperangai macam tu bukan nak fikir perasaan mak bapak dorang.

Macam lah perangai dorang tu yang akan menjamin masa depan dan syurga buat dorang! Menambahkan dosa ada lah, bengong!

Tak cukup muat naik video macam tu, lepas tu pandai pulak dia pesan bagi siapa yang tak suka tengok video tu, tak payah komen dan jangan berlagak nak jadi ustaz atau ustazah bila komen video dia.

Poyo jer minah senget tu yer, komen-komen tu semua nak sedarkan dia jer daripada hanyut lebih jauh. Tak payah lah nak kerek sangat yer!

Lagi satu, orang lain pun sakit mata dan menyampah melihat perangai sarkas pasangan yang tak tahu malu macam kau, tau tak??

lihat video..

 

 

Loading...