PENGAKUAN BERANI MATI RADHI OAG BERGELUMANG DADAH SEJAK UMUR 15 TAHUN

Sharing is caring!

Kuala Lumpur: Pendedahan terbuka yang dilakukan Radhi OAG, tujuh tahun lalu mengakui dirinya sebagai ‘pelanggan’ setia najis dadah sejak berusia 15 tahun, satu perkongsian yang diharapkan dapat menjadi pengajaran kepada generasi muda supaya tidak sekali-kali mendekati dadah.

 

Loading...

Radhi atau nama sebenarnya Muhammad Radhi Razali, 40, mengakui usaha meninggalkan tabiat buruk itu bukan mudah sehinggakan dia kembali terjerumus beberapa kali…

“Benda yang sudah sebati dalam badan bukan mudah untuk ditinggalkan. Kalau tidak kuat memang selamanyalah hidup bergelumang dengan dadah.

“Saya beberapa kali cuba berubah. Baik sekejap lepas itu buat balik. Bila kita niat nak buat baik, akan datang kepada kita ujian yang kadang-kadang sukar untuk diterima,” katanya.

Dia masih ingat, pada malam sambutan Tahun Baru Cina sekitar tujuh lalu, badannya tiba-tiba menjadi panas ketika sedang khayal dadah dan dihantui perasaan resah, takut memikirkan masa depannya semakin gelap.

Ketika itu terbayang muka anaknya dan timbul penyesalan kerana gagal menjalankan tanggungjawab sebagai bapa dengan baik.

Loading...

Malam itu juga saya nekad untuk meninggalkan perbuatan saya dan meminta bantuan seorang rakan, bawa saya keluar dari rumah sewa. Dalam perjalanan saya mendapat panggilan telefon daripada ‘enam jahanam’. Mereka ialah kawan-kawan lama saya. Ada yang ajak saya ‘berdengung’, ada yang kata ‘ada barang baik’ untuk saya.

“Ada juga minta saya cuba ‘barang’ baru sampai. Terdesak saya untuk menutup telefon bimbit,” katanya.

Akuinya sepanjang pembabitan dalam gejala tidak bermoral itu, banyak wang dihabiskan. Satu malam kadang-kala lebih RM1,000 dibelanjakan untuk mendapatkan beberapa peket dadah bagi dikongsi dengan rakannya.

“Bayangkan kerana najis dadah, wang simpanan saya hasil daripada lakonan dan nyanyian yang pernah dikumpul kira-kira RM500,000 lesap begitu saja. Saya terkejut pada suatu hari saya melihat penyata akaun bank dari RM500,000 hanya berbaki RM1.52,” katanya kesal.

 

Mengulas mengenai pendedahan Lambakan Artis Lalok yang merujuk kepada laporan kajian dilakukan Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN), baru-baru ini, Radhi tidak menafikan kebenaran segelintir golongan berkenaan terbabit dalam kegiatan itu.

Bagaimanapun, dia merayu supaya mereka yang terjebak di dalam kancah dadah durjana ini berusaha menjauhkan diri dengan segera daripada terbabit dengan aktiviti seperti itu

Jangan mudah terpedaya kalau kita ambil dadah, akan ada idea yang mencurah-curah. Itu semua adalah perangkap untuk membawa kita kepada kehancuran.

“Begitu juga kepada peminat di luar sana supaya jangan sesekali mendekati najis dadah kerana ia amat menyeksakan. Ambil pengalaman saya sebagai panduan betapa dadah ini merosakkan hidup.

“Kerana pengaruh dadah jugalah menyebabkan berlakunya kes-kes penderaan kanak-kanak dan pembunuhan apabila akal manusia tidak dapat dikawal,” katanya.

Bersyukur dengan perubahan dirinya yang kini bebas dadah, Radhi mengakui amat bertuah dapat mengenali , Nur Shahira Ayu Zahiri, sebelum mereka berkahwin tiga tahun lalu.

“Alhamdullilah saya kini lebih menghargai kehidupan, masa depan dan sentiasa berharap dapat menjadi suami yang baik kepada Ayu dan bapa yang bertanggungjawab kepada zuriat kami,” katanya.

Jauhi najis Dadah

Sumber: Harian Metro
_____________________________________

KAJIAN MENUNJUKKAN CIRI-CIRI LELAKI PSYCHO DALAM KEHIDUPAN WANITA!…PEREMPUAN BEWARE!!

Kata Dr Robert Hare dalam bukunya Without Conscience: the Disturbing World of the Psychopats Among Us, psikopat bergelimpangan di sekitar kita. Mereka kebiasaan berada di tempat kerja, tempat olahraga, arena hiburan, bahkan di lingkungan terdekat, seperti tetangga, suami atau kekasih sekalipun. Sepintas, gelagat mereka tidak kelihatan seperti orang yang mempunya kelainan. Ini kerana, secara tampak mata mereka terlihat menarik, pintar dan berlaku seperti orang normal kebiasaan.

Dr Hare mengungkapkan empat ciri karakter psikopat, yakni antisosial (antisocial),sifat peribadi yang sukar diduga (borderlne), pandai bersandiwara (histrionic) dan luar biasa egois (narcisstic).

Seseorang yang antisosial kebiasanya tampak pada norma-norma sosial, tak peduli pada aturan, dan pemberontak. Kepribadiannya yang sulit akan terserlah apabila berlakunya dari ketidakstabilannya dalam hubungan percintaan, jati diri, serta selalu bertindak menuruti kata hati. Tanpa peduli perbuatannya itu salah atau benar, mengganggu orang atau tidak.

Orang seperti ini cenderung impulsif (melakukan sesuatu tanpa pikir panjang), dan berpikiran negatif. Ia juga memiliki sifat pendendam. Sedikit saja Anda melakukan kesalahan, seumur hidup diingat dan suatu saat akan diungkit lagi. Sedangkan pribadi histrionic, emosinya tak terkendali individu (dirinya) meledak-ledak, dan selalu ingin menarik perhatian.

Ada lagi kepribadian narcisstic, yang ditunjukkan dengan sikapnya yang selalu ingin dikagumi, serta meminta empati. Ia selalu berusaha membuat hanya dirinya satu-satunya lelaki dalam hidup Anda. Hanya dialah yang boleh Anda puja.

Sedangkan indikasi lain orang psycho adalah manipulatif, egosentris, pembohong, mudah frustasi, dan gaya hidup melepak. Sifat ini, adalah sifat buruk dan akan merujuk pada satu karakter tunggal: hipokrit atau munafik.

Dalam buku The Mask of Sanity, Dr. Hervey Cleckley menggambarkan psikopat sebagai pribadi yang likeable, charming, intelek, perhatian, impresif, punya pandangan tinggi, dan pintar merayu (karena itu mereka mudah “menipu” perempuan). Umumnya, mereka juga cerdas secara akademik.

Tapi, di balik itu semua, mereka membawa sifat negatif, seperti tidak bertanggung jawab, serta merusak diri sendiri dan orang lain. Ia kerap mengatakan ingin bunuh diri bila Anda memutuskan hubungan? Hm, hati-hati saja karena ia berpotensi melakukannya.

Para psikopat umumnya tidak pernah merasa menyesal, meski telah menyakiti orang lain. Bila perbuatan nya ketahuan, wajahnya akan tetap seperti tak berdosa. Apa penyebabnya? Belum jelas. Dr Hare menulis juga, psikopat terjadi akibat kelainan fungsi otak. Karena itu, si penderitanya tidak dapat memisahkan stimulus yang bersifat rasional dari yang emosional. Stimulus-stimulus ini diolah sekaligus oleh otak kiri dan kanan.

Namun, temuan lain menyebutkan, pengidap kelainan ini akibat dari latar belakang masa kecilnya yang “bermasalah”, yang berakibat perkembangan emosinya kurang optimal. Menginjak dewasa, anak-anak ini tumbuh menjadi orang-orang yang tak bisa berempati dan tak memiliki kata hati.

Lantaran belum dipastikan penyebabnya,Dr Hare berpendapat, psikopat belum dipastikan dapat disembuhkan atau tidak. Namun, pendapat lain yang menduga kelaianan itu terkawal karena salah peribahasa mengatakan, psikopat boleh dicegah. Asal, indikasi kelainannya dapat dikenal pasti punca nya. Inilah tanda-tanda pria psikopat.

– Rajin Monitor. Setiap jam ia selalu menelepon untuk mencari tahu secara detil apa yang Anda lakukan saat itu, bersama siapa, dan sebagainya. Bila teleponnya tidak dijawab, ia akan menelefon Anda hingga diangkat.

– Berbohong Tentang Masa Lalu. Ketika membicarakan kekasih kekasihnya, ia selalu memposisikan diri sebagai obek penderita (konon nya selalu kecewa lah). Ia akan membual tentang mantan-mantannya yang bermasalah, dan bagaimana ia disakiti oleh mereka.

– Membajak (Over protective) Keluarga dan Teman. Tanpa meminta izin dan tidak melibatkan Anda, ia sering mengajak sahabat Anda nonton, menelepon teman-teman dan ibu Anda berjam-jam. Kelihatannya ia ingin mencari tahu tentang Anda, tapi Anda tidak pernah tahu motivasi dia sesungguhnya.

– Berdebat di Muka Umum. Ia tidak bisa memilih-milih tempat untuk bertengkar, bahkan ia kerap mengkritik Anda di depan keluarga dan teman-teman.

– Sikapnya Susah Ditegur. Ia selalu tiba-tiba marah dan berteriak pada Anda tanpa alasan. Kemudian dia akan ber baik dan seperti biasa.

– Rajin Bohong. Ia biasa berbohong tentang apa saja, besar atau kecil, dan terkadang tanpa alasan.

– Menginterogasi Anda. Di matanya, Anda tidak pernah benar. Ia selalu ingin tahu mengapa Anda terlambat 10 minit. Ia akan menyoal Anda semalaman untuk memuaskan keingintahuannya.

– Memata-Matai (Pasang Spy). Awalnya ia akan melakukan invasi terhadap privasi Anda, kemudian ia akan mengecek email, telepon, bahkan berkunjung diam-diam ke kantor dan rumah untuk mencari tahu apakah ada lelaki lain dalam hidup Anda.

– Cemburu Berlebihan. Ia tidak tahan melihat Anda dekat dengan lelaki lain, meski itu teman Anda sendiri.

 

Sumber: rekacita

Loading...