SERAM!! FAKTA YG SANGAT MENGEJUTKAN SEBAB KENAPA PENJARA PUDU DITUTUP ???

Sharing is caring!

Berlaku di Penjara Pudu Kuala Lumpur di suatu ketika dulu. Hanya boleh disebarkan pada orang2 tertentu sahaja…

Sebelum Penjara Pudu ditutup dulu pernah diceritakan bahawa terdapat satu bilik dipanggil “Bilik
Terakhir”. Dibilik inilah seringnya berlaku kejadian pelik sejak Penjara Pudu ditutup.

Loading...

Dinamakan “BILIK TERAKHIR ” adalah kerana dulu ia merupakan bilik kediaman terakhir bagi si pesalah jenayah berat sebelum menjalani hukuman gantung sampai mati pada keesokan harinya dibilik gantung..

 

Di BILIK TERAKHIR inilah pesalah dikatakan akan meratap,menangis, menjerit, bercakap seorang diri dan berbagai lagi perlakuan kerana menyesali kesalahan mereka yang lalu. Mereka menjadi begitu kerana dikatakan tidak kuat semangat menghadapi maut keesokan harinya yang telah diketahui mereka.

 

PUNCA SEBENAR KENAPA PENJARA PUDU DITUTUP DIDEDAHKAN.. SERAM.

Loading...

 

Menurut kata warden-warden yang masih ada di Penjara Pudu sewaktu proses pengosongan Penjara Pudu dijalankan, mereka sering terdengar suar a-suara sayu meminta tolong, suara orang menangis dan bermacam-macam lagi dari Bilik Terakhir tesebut.

Tak kurang juga ada diantara warden yang terlihat seekor kambing hitam sering masuk menembusi pintu bilik itu tanpa dibuka dan kemudian tidak pula kelihatan kambing keluar semula.

Ramai bomoh dan pawang yang dipanggil bagi memulihkan bilik tersebut mengatakan bahawa suara-suara yang sering kedengaran diwaktu malam dari Bilik Terakhir itu adalah akibat roh-roh pesalah yang mati ditali gantung tersebut tidak tenteram kerana mati mereka ditali gantung.

 

PUNCA SEBENAR KENAPA PENJARA PUDU DITUTUP DIDEDAHKAN.. SERAM.

 

Nak dijadikan cerita pada suatu malam Jumaat ketika hujan renyai-renyai seorang warden telah ditugaskan mengawal kawasan yang berhampiran dengan “Bilik Terakhir” itu. Ketika sedang berkawal kira-kira lebih kurang pukul 01:00 pagi beliau terdengar seperti tapak kaki sedang berlari lari berhampiran bilik tersebut.

Ia cuba beranikan diri untuk untuk melihat apakah bendanya itu.Sedang ia mengamat-amati maka terlihatlah dalam kesamaran seekor kambing hitam sedang menuju kearah Bilik Terakhir itu lalu lesap begitu saja. Ia berasa harian bagaimana seekor kambing boleh ada dikawasan itu? Oleh kerana ingin tahu ia beranikan juga diri menghampiri Bilik Terakhir itu.

Alangkah terperanjatnya mendapati pintu bilik itu telah bertukar menjadi pintu gua. Mulalah ia berasa gementar, seram serta menggigil ketakutan namun diberanikan juga diri memasuki pintu gua yang samar-samar itu sambil meninjau-ninjau didalamnya jika terlihat akan kambing tadi. Apabila sampai je kedalam gua tersebut alangkah terperanjatnya ia bila didapati banyak harta karun dalamnya. Ia cuba mengambil harta itu tetapi tiba-tiba hilang dari pandangan lalu menjelmalah satu lembaga yang mengerikan seraya berkata,

 

PUNCA SEBENAR KENAPA PENJARA PUDU DITUTUP DIDEDAHKAN.. SERAM.

“Heyyyyyy manusiaaa. Jangan awak sentuh harta itu. Hartaaaa itu bukan kauuu yang punyaaaa ” ” mannnnnnnnnnnnn belon yang punyaaaaaa ” Ha Ha Ha Ha Ha ” Yaaaaaaa, mannnnnnnnnnn belon yang punyaaaaaa … ”

udah tuuuuuuuuu.. …… peeee buat keja…….. ……… …..

Tahniah kerana minat membaca.

P/s : Saya pun terkena… So apa salahnya forward kat org lain lak kan…. hahahaha

Sumber:IZCHANNEL

_______________________________________

PERASAN TAK HURUF KEYBOARD TAK IKUT URUTAN? INI SEBABNYA YANG RAMAI TAK TAHU !!!

 

Anda pengguna komputer? cuba perhatikan huruf pada keyboard di mana anda menaip segala patah perkataan. Dari kiri ke kanan di bahagian atas , mengapa ia bermula dengan huruf Q,W,E,R,T,Y dan seterusnya. Pernahkah anda terfikir mengapa huruf-hurufnya bercelaru? Kenapa tidak disusun mengikut urutan abjad seperti A,B,C,D,E dan seterusnya? Anda tahu tak, ada sebab mengapa huruf-huruf pada keyboard itu disusun berselerak.

 

 

Image result for keyboard pertama

 

Keyboard pertama kali digunakan untuk mesin taip pada tahun 1868. Ianya dicipta oleh Christopher Latham Sholes. Ketika itu, papan kekunci yang dicipta Christopher menggunakan susunan abjad A,B,C,D,E dan bukannya Q,W,E,R,T,Y seperti hari ini.

 

 

Image result for keyboard pertama

 

Dengan susunan abjad yang betul ia memudahkan para penggunauntuk menaip pada mesin taip. Waktu itu, huruf-huruf pada papan kekunci itu menggunakan tangkai yang apabila ditekan, ia akan mencetak huruf tersebut pada kertas yang dimasukkan ke dalam mesin taip tersebut

 

 

Oleh sebab minda para pengguna mesin taip memang sudah hafal susunan abjad ABC maka kerja-kerja menaip jadi mudah dan cepat. Ia menjadikan orang menaip papan kekunci itu terlalu pantas hingga membuat tangkai-tangkai huruf pada mesin itu saling berhimpitan dan membuatnya selalu tersekat. Dan masalah ini yang selalu menyebabkan kerja menaip menjadi tergendala.

 

 

Image result for keyboard pertama

 

Kerana itu, seorang ilmuan bernama E. Remington mencari idea bagaimana hendak melambatkan proses menaip sekali gus cuba mengatasi masalah mesin taip yang selalu rosak angkara masalah tersebut.

 

Pada tahun 1873, Remington mencetuskan idea dengan  memperkenalkan kombinasi huruf  Q,W,E,R,T,Y. Formula huruf ini pada papan kekunci dianggap sukar dan akan mengurangkan kelajuan tangan pengguna untuk menaip. Ternyata formula Remington berjaya dan ia membuatkan pengguna agak lambat untuk menaip mengikut kombinasi baru itu, sekali gus mengurangkan kerosakan mesin taip ketika itu. Dan kombinasi itu kekal digunakan sehingga ke hari ini.

 

 

Sumber:-Mastika Oktober 2015

Sumber Artikel : CiteDunia.Com

Loading...